<<< Kenderföldi Általános Iskola

    Kezdőoldal

    Komló
    Történet
    Tanáraink
    Német tagozat
    Fényképek 2005/06.
    Fényképek 2004/05.
    Fényképek 2003/04.
    Vendégkönyv
    Linkek

 

 Ajánlott felbontás:
 1024 x 768

 

 Elérhetőségeink:

 Cím: 7300 Komló
         Gagarin u. 4.
 Tel.: 06-72-581-456
 Fax: 06-72-481-524
 kenderfoldi@enternet.hu

 

 Készítette:
 Fodor Emese

                                           

 

Pedagógiai program

Kezdetek   Folytatás   Jelen - jövő

 

Hogy is kezdődött?

   Az 1957/58-as tanévre felépítették iskolánk épületét. (Az építkezés érdekessége volt a tornaterem alapozásánál talált mamutlelet, amely ma is megtekinthető a városi múzeumban.)
Hivatalos átadásra 1958 őszén került a 16 tantermes, kétszintes épület. Az iskola épületének átadása előtt is folyt tanítás, működött a Kenderföldi Általános Iskola, 1954-től a Zrínyi tér környékén kialakított felvonulási épületben, 7 szobában, mostoha körülmények között.
   Az intézmény első igazgatója Szamos József volt, aki megszervezte az iskola működését, jó közösséget alakított ki, s haláláig, 1978-ig irányította az iskolát. Az első közel 10 esztendőt a zsúfoltság jellemezte. A 600-700 tanuló befogadására épített iskolában ez idő alatt ezren felüli volt a létszám. Ez szükségessé tette a több műszakos tanítást. Az elismert pedagógusokból álló tantestület fő feladata az oktató-nevelő munka színvonalának emelése, a kor szellemének megfelelően a politikai-világnézeti nevelés hangsúlyosabbá tétele, az elesettek felkarolása, a hátrányos helyzetűek segítése volt.

Vissza a lap tetejére


A folytatás

    1978/79-es tanévtől Kovács Dezsőné vette át iskolánk irányítását. 18 éves vezetői tevékenysége alatt a pedagógiai-szakmai fejlesztésen, a személyi- és tárgyi feltételek biztosításán munkálkodott. A vezetőváltás egybeesett a '78-as tanterv bevezetésével. Ennek értelmében a "korszerű általános műveltségen alapuló önálló gondolkodás készségének kialakítása és a felelősségtudattól áthatott személyiség kibontakoztatása" vált elsődleges feladattá.
    Az iskola állagának megóvása, a szükséges felújítási munkák elvégeztetése, az épület otthonosabbá tétele folyamatos feladat volt.
    A korszerű oktatáshoz szükséges tárgyi eszközökben is szépen gyarapodtunk. Kialakítottuk a szaktantermi rendszert. Céltudatos, átgondolt, kontrollált pedagógiai munka jellemezte ezt az időszakot.
Testnevelés tagozat működött az iskolában. Az iskola körzetében a 80-as évektől emelkedet a hátrányos helyzetű tanulók száma. Ez szükségessé tette a felzárkóztatást, az esélyegyenlőség lehetőségének biztosítását: tanórai differenciált foglalkozások, korrekciós - kis létszámú osztályok, tanulószoba indításával. Napjainkban is rendkívüli odafigyelést, nehéz feladatot jelent a szocializációs - műveltségbeli hátrányok leküzdésének megoldása.
    1975-ben megszűnt 2 tagiskolánk, a kisbattyáni és a mecsekjánosi. Az itt élő magukat német nemzetiségűeknek valló emberek igényeinek kielégítésére az 1978/79-es tanévben beindult a német nemzetiségi nyelvoktatás. Előtte szakköri formában történt ennek megalapozása. Schmidt Józsefné, Laub Jánosné németes tanítókhoz később anyaországi vendégtanárok is csatlakoztak.
   
Szakfelügyeleti jegyzőkönyvek dicsérik az iskolánkban folyó pedagógiai munkát. Több éven keresztül módszertani bázisiskola voltunk. 1986-ban csatlakoztunk a referenciaiskola országos hálózatához.

Vissza a lap tetejére


Jelen - jövő

    Király Istvánné iskolánk harmadik igazgatója, 1996-tól. Véletlen hozta úgy, hogy a vezetőváltás ismét egybeesett az oktatásügy reformjával. 1993-ban megjelent az új oktatási torvény, s az 1998-as tanévtől életbe lépett a Helyi Pedagógiai Program, és a Nemzeti Alaptanterv. Az új dokumentumokat a jelenlegi tantestület dolgozta ki, írta meg, mégpedig elsőként az ország 50 iskolájával. Majd hálózati központként segítettük azokat, akik ezt igényelték. Hogy az "írott szó" életre keljen, az országból 23 iskolával elsőként a minőségbiztosítás lehetőségeivel ismerkedtünk. Az Önfejlesztő Iskolák Egyesületének tagjaként rendszeresen keressük a fejlesztés, a továbblépés megoldásait.

Kettős a feladatunk:
- A hátrányos helyzetű tanulóinknak esélyt biztosítunk a továbbtanuláshoz.
- Nemzetiségi nyelvoktató iskola lévén a nemzetiségi kultúra ápolása, hagyományok őrzés, a német nyelv minél magasabb szintű elsajátítása.
Ez kiváló lehetőség gyermekeinknek a másság megismerésére, az interkultúrális ismeretek elsajátítására, a tolerancia tanulására.

    Az elmúlt évtizedekben tantestületünk törekedett a korszerű ismeretek átadására. Ennek jegyében átdolgoztuk a technika tantárgy tartalmi egységeit, szervezeti formáit. Képzésünknek része lett az egészséges életmódra nevelés, konfliktuskezelés, tanulási technikák kialakítása és fejlesztése, környezeti nevelés, informatikai képzés.
    A '80-as évek második felében indult a számítástechnika fakultáció, amelynek gépeit, szoftvereit folyamatosan fejlesztettük. A '90-es évektől a tantervünkbe beépítettük az informatikai követelményeket. Kialakítottuk a számítástechnika tantermünket. Napjainkban lehetőségünk van, hogy tanítási órákon eszközként használjuk az informatikai berendezéseket.
    Az 1998-ban elfogadott pedagógiai programunkban nagy gondot fordítottunk a felzárkóztatásra és tehetséggondozásra. A 7-8. évfolyamon nívócsoportban oktatjuk a magyar nyelv és irodalom valamint a matematika tantárgyakat. 1999 óta fejlesztő pedagógus segíti elsősorban az alsó tagozaton a pedagógusok munkáját. Ezáltal a hátránnyal induló kisdiákok is sikeresen veszik az iskolai akadályokat. A szülők kérésére magyar nyelven folyó cigány felzárkóztató program is működött iskolánkban, melynek keretei között népismereti témaköröket is beépítettünk a tanrendünkbe.
    A német tagozaton a tanórák mellett a hagyományok felkutatása, a nemzetiségi kultúra ápolása, népismeret is része oktatásunknak. Ezeknek gyakorlati alkalmazása a szakkörökön és számtalan szereplésen valósul meg. A német kultúra ápolását segíti a tánccsoportunk, mely két évtizede működik az 1-8. osztályos tanulók részére. Tagjai nyaranta a Balaton- parton szervezett tánctáborban bővíthetik ismereteiket. Wache Jánosné 1996 óta kíséri gombosharmonikán a tánccsoportot. Hosszú évek óta megrendezésre kerül a  német nemzetiségi nap. A színházi bemutatkozáson túl napjainkban már német nyelvű vers-, mese-, és énekversenyt tartunk. A német nemzetiségi nyelv oktatásának kiteljesedése a nyelv anyaországban való alkalmazása, a nyelvgyakorlat. 1989 márciusában a németországi Neckartenzlingen akkori polgármestere (Hans Schäfer) küldöttséggel látogatott iskolánkba. 1990 áprilisában utazott az első 7. osztályos csoport 10 napos nyelvgyakorlatra Németországba. Azóta évenként rendszeressé vált a tanulmányút. Ebből a kapcsolatból született Komló - Neckartenzlingen testvérvárosi szövetsége is. A nyelvtanulás eredményességét a kéttannyelvű és a némettagozatos középiskolákba felvett tanulóink, valamint a 8. osztályban nyelvvizsgázók igazolják.   
    Tanórán kívüli tevékenységeink, szakköreink lehetőséget adnak a személyiségformálásra, tehetséggondozásra, felzárkóztatásra, sikerélményre, a
szabadidő hasznos eltöltésére (sportfoglalkozások, számítástechnika, kézügyességet igénylő foglalkozások).
    Iskolánk természetjáró szakköre 1998 szeptemberében alakult Strasser Péter vezetésével. A csoport a Természetjáró Fiatalok Szövetségének szakosztálya lett "Kenderföldi Természetjárók" néven. Havonta átlagosan két túrát valamint nyári táborokat szerveznek. Részt vesznek vetélkedőkön, természetjáró túraversenyeken, országos turisztikai találkozókon, vándortáborokon: a Zempléni-hegységben, Balaton-felvidéken. Táboroztak a Keleti-Mecsekben, a Vörösfenyő kulcsosházban.
   
A városban elsőként ünnepeltük meg a Föld Napját, tartottunk Március 15. tiszteletére vetélkedőt, a már em
lített nemzetiségi napot, karácsonyi hangversenyünk pedig minden évben programunk színfoltja.

 
  
2001-ben Komló Város Képviselőtestületének döntése alapján iskolánk átköltözött a már egy éve üresen álló Gagarin u. 4. szám alatti iskolaépületbe. Azóta ebben az épületben folytatjuk a megkezdett pedagógiai munkát.

 

 

 


  
Jelent - jövőt a múltból kiindulva építünk. Mi a hibákból tanulni szeretnénk, s az elért jó eredményeket, hagyományokat továbbvinni. Alapelvünk a gyermekszereteten alapuló, a gyermeket középpontba helyező pedagógia.
    Több ezer gyerek járt iskolánk falai között, koptatta lépcsőit. Kóstolgatta a tudás fájának gyümölcsét, csodálkozott az előtte feltáruló ismeretekre, világra. Kiemelkedő eredményeivel gazdagította iskolánk jó hírét. Mára belőlük helyüket megálló felnőttek lettek, s gyerekeik, unokáik iskolánk tanulói. Úgy szeretnénk őket útra bocsátani - ha itt az idő -, hogy elégedett, kiegyensúlyozott, boldog emberekké váljanak.

"Úgy áradjon szereteted, mint a tűz fénye-
melege: mindenre egyformán...
Családtagjaid, mindennapi
társaid s a hozzád fordulók
olyanok legyenek számodra,
mint a kályhának a szoba
melynek melegítésére rendelik."
                                   Weöres Sándor

    Tisztelettel és hálával gondolunk mindazokra, akik kitartóan munkálkodtak iskolánkért, akik KENDERFÖLDISKÉNT sokat tettek a múltban, s tesznek ma is iskolánk fennmaradásáért.
Köszönjük!

Vissza a lap tetejére