Hogy is kezdődött?
Az 1957/58-as tanévre felépítették iskolánk épületét. (Az építkezés
érdekessége volt a tornaterem alapozásánál talált mamutlelet, amely ma is
megtekinthető a városi múzeumban.)
Hivatalos átadásra 1958 őszén került a 16 tantermes, kétszintes épület. Az
iskola épületének átadása előtt is folyt tanítás, működött a Kenderföldi
Általános Iskola, 1954-től a Zrínyi tér környékén kialakított felvonulási
épületben, 7 szobában, mostoha körülmények között.
Az intézmény első igazgatója Szamos József volt, aki megszervezte az
iskola működését, jó közösséget alakított ki, s haláláig, 1978-ig
irányította az iskolát. Az első közel 10 esztendőt a zsúfoltság jellemezte.
A 600-700 tanuló befogadására épített iskolában ez idő alatt ezren felüli
volt a létszám. Ez szükségessé tette a több műszakos tanítást. Az elismert
pedagógusokból álló
tantestület fő feladata az oktató-nevelő munka színvonalának emelése, a kor
szellemének megfelelően a politikai-világnézeti nevelés hangsúlyosabbá
tétele, az elesettek felkarolása, a hátrányos helyzetűek segítése volt.
Vissza a lap tetejére
A folytatás
1978/79-es tanévtől Kovács Dezsőné vette át iskolánk irányítását. 18 éves
vezetői tevékenysége alatt a pedagógiai-szakmai fejlesztésen, a személyi- és
tárgyi feltételek biztosításán munkálkodott. A vezetőváltás egybeesett a
'78-as tanterv bevezetésével. Ennek értelmében a "korszerű általános
műveltségen alapuló önálló gondolkodás készségének kialakítása és a
felelősségtudattól áthatott személyiség kibontakoztatása" vált elsődleges
feladattá.
Az iskola állagának megóvása, a szükséges felújítási munkák elvégeztetése,
az épület otthonosabbá tétele folyamatos feladat volt.
A korszerű oktatáshoz szükséges tárgyi eszközökben is szépen gyarapodtunk.
Kialakítottuk a szaktantermi rendszert. Céltudatos, átgondolt, kontrollált
pedagógiai munka jellemezte ezt az időszakot.
Testnevelés tagozat működött az iskolában. Az iskola körzetében a 80-as
évektől emelkedet a hátrányos helyzetű tanulók száma. Ez szükségessé tette a
felzárkóztatást, az esélyegyenlőség lehetőségének biztosítását: tanórai
differenciált foglalkozások, korrekciós - kis létszámú osztályok,
tanulószoba indításával. Napjainkban is rendkívüli odafigyelést, nehéz
feladatot jelent a szocializációs - műveltségbeli hátrányok leküzdésének
megoldása.
1975-ben megszűnt 2 tagiskolánk, a kisbattyáni és a mecsekjánosi. Az itt
élő magukat német nemzetiségűeknek valló emberek igényeinek kielégítésére az
1978/79-es tanévben beindult a német nemzetiségi nyelvoktatás. Előtte
szakköri formában történt ennek megalapozása. Schmidt Józsefné, Laub Jánosné
németes tanítókhoz később anyaországi vendégtanárok is csatlakoztak.
Szakfelügyeleti
jegyzőkönyvek dicsérik az iskolánkban folyó pedagógiai munkát. Több éven
keresztül módszertani bázisiskola voltunk. 1986-ban csatlakoztunk a
referenciaiskola országos hálózatához.
Vissza a lap tetejére
Jelen - jövő
Király Istvánné iskolánk harmadik igazgatója, 1996-tól.
Véletlen hozta úgy, hogy a vezetőváltás ismét egybeesett az oktatásügy
reformjával. 1993-ban megjelent az új oktatási torvény, s az 1998-as
tanévtől életbe lépett a Helyi Pedagógiai Program, és a Nemzeti Alaptanterv.
Az új dokumentumokat a jelenlegi tantestület dolgozta ki, írta meg, mégpedig
elsőként az ország 50 iskolájával. Majd hálózati központként segítettük
azokat, akik ezt igényelték. Hogy az "írott szó" életre keljen, az országból
23 iskolával elsőként a minőségbiztosítás lehetőségeivel ismerkedtünk. Az
Önfejlesztő Iskolák Egyesületének tagjaként rendszeresen keressük a
fejlesztés, a továbblépés megoldásait.
Kettős a feladatunk:
- A hátrányos helyzetű tanulóinknak esélyt biztosítunk a továbbtanuláshoz.
- Nemzetiségi nyelvoktató iskola lévén a nemzetiségi kultúra ápolása,
hagyományok őrzés, a német nyelv minél magasabb szintű elsajátítása.
Ez kiváló lehetőség gyermekeinknek a másság megismerésére, az
interkultúrális ismeretek elsajátítására, a tolerancia tanulására.
Az elmúlt
évtizedekben tantestületünk törekedett a korszerű ismeretek átadására. Ennek
jegyében átdolgoztuk a technika tantárgy tartalmi egységeit, szervezeti
formáit. Képzésünknek része lett az egészséges életmódra nevelés,
konfliktuskezelés, tanulási technikák kialakítása és fejlesztése, környezeti
nevelés, informatikai képzés.
A '80-as évek második felében indult a számítástechnika
fakultáció, amelynek gépeit, szoftvereit folyamatosan fejlesztettük. A
'90-es évektől a tantervünkbe beépítettük az informatikai követelményeket.
Kialakítottuk a számítástechnika tantermünket. Napjainkban lehetőségünk van,
hogy tanítási órákon eszközként használjuk az informatikai berendezéseket.
Az 1998-ban elfogadott pedagógiai programunkban nagy gondot
fordítottunk a felzárkóztatásra és tehetséggondozásra. A 7-8. évfolyamon
nívócsoportban oktatjuk a magyar nyelv és irodalom valamint a matematika
tantárgyakat. 1999 óta fejlesztő pedagógus segíti elsősorban az alsó
tagozaton a pedagógusok munkáját. Ezáltal a hátránnyal induló kisdiákok is
sikeresen veszik az iskolai akadályokat. A szülők kérésére magyar nyelven
folyó cigány felzárkóztató program is működött iskolánkban, melynek keretei
között népismereti témaköröket is beépítettünk a tanrendünkbe.
A német tagozaton a tanórák mellett a hagyományok felkutatása, a
nemzetiségi kultúra ápolása, népismeret is része oktatásunknak. Ezeknek
gyakorlati alkalmazása a szakkörökön és számtalan szereplésen valósul meg. A
német kultúra ápolását segíti a tánccsoportunk,
mely két évtizede működik az 1-8. osztályos tanulók részére. Tagjai nyaranta
a Balaton- parton szervezett tánctáborban bővíthetik ismereteiket. Wache
Jánosné 1996 óta kíséri gombosharmonikán a
tánccsoportot. Hosszú évek óta megrendezésre kerül a német nemzetiségi nap. A színházi
bemutatkozáson túl napjainkban már német nyelvű vers-, mese-, és
énekversenyt tartunk. A német nemzetiségi nyelv oktatásának kiteljesedése a nyelv anyaországban
való alkalmazása, a nyelvgyakorlat. 1989 márciusában a németországi Neckartenzlingen akkori polgármestere (Hans Schäfer)
küldöttséggel látogatott iskolánkba. 1990 áprilisában utazott az első 7.
osztályos csoport 10 napos nyelvgyakorlatra Németországba. Azóta évenként
rendszeressé vált a tanulmányút. Ebből a kapcsolatból született Komló -
Neckartenzlingen testvérvárosi szövetsége is. A nyelvtanulás
eredményességét a kéttannyelvű és a némettagozatos középiskolákba felvett
tanulóink, valamint a 8. osztályban nyelvvizsgázók igazolják.
Tanórán kívüli tevékenységeink, szakköreink lehetőséget
adnak a személyiségformálásra, tehetséggondozásra, felzárkóztatásra,
sikerélményre, a szabadidő
hasznos eltöltésére (sportfoglalkozások, számítástechnika, kézügyességet
igénylő foglalkozások).
Iskolánk
természetjáró szakköre 1998 szeptemberében alakult Strasser Péter
vezetésével. A csoport a Természetjáró Fiatalok Szövetségének szakosztálya
lett "Kenderföldi Természetjárók" néven. Havonta átlagosan két túrát
valamint nyári táborokat szerveznek. Részt vesznek vetélkedőkön,
természetjáró túraversenyeken, országos turisztikai találkozókon,
vándortáborokon: a Zempléni-hegységben, Balaton-felvidéken. Táboroztak a
Keleti-Mecsekben, a Vörösfenyő kulcsosházban.
A városban elsőként
ünnepeltük meg a Föld Napját, tartottunk Március 15. tiszteletére
vetélkedőt, a már említett
nemzetiségi napot, karácsonyi hangversenyünk pedig minden évben programunk
színfoltja.
2001-ben Komló Város
Képviselőtestületének döntése alapján iskolánk átköltözött a már egy éve
üresen álló Gagarin u. 4. szám alatti iskolaépületbe. Azóta ebben az
épületben folytatjuk a megkezdett pedagógiai munkát.
Jelent - jövőt a múltból kiindulva építünk. Mi a hibákból tanulni
szeretnénk, s az elért jó eredményeket, hagyományokat továbbvinni.
Alapelvünk a gyermekszereteten alapuló, a gyermeket középpontba helyező
pedagógia.
Több ezer gyerek járt iskolánk falai között, koptatta
lépcsőit. Kóstolgatta a tudás fájának gyümölcsét, csodálkozott az előtte
feltáruló ismeretekre, világra. Kiemelkedő eredményeivel gazdagította
iskolánk jó hírét. Mára belőlük helyüket megálló felnőttek lettek, s
gyerekeik, unokáik iskolánk tanulói. Úgy szeretnénk őket útra bocsátani - ha
itt az idő -, hogy elégedett, kiegyensúlyozott, boldog emberekké váljanak.
"Úgy áradjon szereteted, mint a tűz fénye-
melege: mindenre egyformán...
Családtagjaid, mindennapi
társaid s a hozzád fordulók
olyanok legyenek számodra,
mint a kályhának a szoba
melynek melegítésére rendelik."
Weöres Sándor
Tisztelettel és hálával gondolunk mindazokra, akik kitartóan
munkálkodtak iskolánkért, akik KENDERFÖLDISKÉNT sokat tettek a múltban, s
tesznek ma is iskolánk fennmaradásáért.
Köszönjük!
Vissza a lap tetejére
|